تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 2,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,678,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,515,625 |
ارزیابی راهبردهای انگیزشی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران | ||
راهبرد دفاعی | ||
دوره 21، شماره 84، بهمن 1402 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا جلیلی* ؛ محمد عباسیان؛ وحید قربانی؛ علیرضا غلامعلیان | ||
رئیس | ||
چکیده | ||
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر «ارزیابی تأثیرات راهبردهای انگیزشی بر یادگیری دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح» میباشد. راهبردهای انگیزشی بکار رفته شامل دو راهبرد کلّی انگیزش درونی و بیرونی است؛ که در این تحقیق این عوامل توسط هفت حوزه و در قالب 52 راهبرد مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرۀ پژوهشهای توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 1500 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری موردمطالعه است که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 226 نفر از آنان است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامۀ سنجش راهبردهای انگیزشی درونی و بیرونی است. این پرسشنامه پس از مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از مبانی نظری و پیشینۀ پژوهشی تدوین شد؛ که شامل هفت عامل فرماندهان، استادان ، دانشجویان، معاونتهای دانشگاه، خودکارآمدی، نگرش و جذابیت درونی فعالیت است. برای به دست آوردن روایی از روایی محتوایی و پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل سؤالات از سنجههای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t استودنت تکگروهی و آزمون فریدمن) و با بهرهمندی از SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد میزان راهبردهای بکار رفته شده از سوی فرماندهان و معاونتهای دانشگاه در سطح نامطلوب و دانشجویان و اساتید در سطح مطلوب ولی کمتر از میانگین فرضی است. همچنین راهبردهای انگیزشی درونی (خودکارآمدی، نگرش و جذابیت درونی فعالیتها) در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین فرضی قرار دارند. همچنین رتبهبندی عوامل هفتگانه نشان داد راهبردهای انگیزشی درونی بکار رفته شده از سوی دانشجویان در وضعیت بهتری نسبت به راهبردهای انگیزشی بیرونی است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: انگیزش؛ یادگیری؛ انگیزش درونی؛ انگیزش بیرونی؛ دانشگاه نظامی؛ دانشگاه افسری نیروی زمینی آجا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |