تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 381 |
تعداد مقالات | 2,637 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,456,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,297,840 |
تحلیل علل و عوامل ضعف نظریهپردازی بومی در علوم انسانی ایران (مطالعهای دادهبنیاد در بین اساتید علوم انسانی) | ||
فصلنامه نظریه پردازی | ||
دوره 1، شماره 3، اسفند 1401، صفحه 91-118 اصل مقاله (617.47 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد قنداقی1؛ ابوذر قاسمینژاد* 2 | ||
1دکتری علوم دفاعی راهبردی، پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. | ||
2دکترای جامعهشناسی، گرایش رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تحلیل علل و عوامل ضعف نظریهپردازی بومی در علوم انسانی ایران است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد «پدیدهمحوری» در ضعف نظریهپردازی «پایهگذاری نظام علمی نامولد» است. شرایط زمینهای رشد پدیدهمحوری «نظام آموزشی کمیگرا/پژوهشمحور، ضعف نیازمحوری در پژوهشهای علمی، رشدنیافتگی قطببندیهای علمی و بسترهای تاریخی تفکرزدا» هستند. شرایط مداخلهگر «تلقی مقطعی و تجویزی ازنظریهپردازی، ارتباط ناموزون بین حوزه و دانشگاه و ارزشگذاری نادرست علوم انسانی و ضعیف تاریخمندی در علوم انسانی» هستند که با راهبردهای همچون «نپذیرفتن ساحت بومی و غیربومی علم، زمانبربودن نظریهپردازی و رجحان حرفهای شدن بروکراتیک بر مردممداری همراه بوده که درنهایت منجر به پیامدهای همچون «شکاف بین دانش فنی و دانش اجتماعی، تعمیق وابستگی/مصرفگرایی علمی و به حاشیهرفتن مرجعیت علمی» در نظام آموزشی مستقر شدهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بهمنظور غلبه بر ضعف نظریهپردازی باید در گام اول ارزشهای علم درونزا و بومی را در بین صاحبنظران و محققان علوم انسانی نهادینهسازی کرد تا شرایط برای گذار از موقعیت فرودستی فراهم شود. در گام دوم باید ایدهمحوری و مسئلهمحوری بوممحور را جایگزین کنکاشهای کمیتگرا و نامولد کرد تا بتوان با پیوند بین آموزش و پژوهش به فهم نظری متقنی پیرامون جامعه ایرانی دستیافت. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریهپردازی بومی؛ علوم انسانی؛ نهادینهسازی فرودستی آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |