| تعداد نشریات | 18 |
| تعداد شمارهها | 450 |
| تعداد مقالات | 3,103 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,433,314 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,117,988 |
تحلیل علل و عوامل ضعف نظریهپردازی بومی در علوم انسانی ایران (مطالعهای دادهبنیاد در بین اساتید علوم انسانی) | ||
| نظریهپردازی راهبردی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 12، خرداد 1404، صفحه 49-76 اصل مقاله (1.71 M) | ||
| نویسندگان | ||
| محمد قنداقی1؛ ابوذر قاسمینژاد* 2 | ||
| 1دکتری علوم دفاعی راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش تحلیل علل و عوامل ضعف نظریهپردازی بومی در علوم انسانی ایران است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد «پدیدهمحوری» در ضعف نظریهپردازی «پایهگذاری نظام علمی نامولد» است. شرایط زمینهای رشد پدیدهمحوری «نظام آموزشی کمیگرا/پژوهشمحور، ضعف نیازمحوری در پژوهشهای علمی، رشدنیافتگی قطببندیهای علمی و بسترهای تاریخی تفکرزدا» هستند. شرایط مداخلهگر «تلقی مقطعی و تجویزی ازنظریهپردازی، ارتباط ناموزون بین حوزه و دانشگاه و ارزشگذاری نادرست علوم انسانی و ضعیف تاریخمندی در علوم انسانی» هستند که با راهبردهای همچون «نپذیرفتن ساحت بومی و غیربومی علم، زمانبربودن نظریهپردازی و رجحان حرفهای شدن بروکراتیک بر مردممداری همراه بوده که درنهایت منجر به پیامدهای همچون «شکاف بین دانش فنی و دانش اجتماعی، تعمیق وابستگی/مصرفگرایی علمی و به حاشیهرفتن مرجعیت علمی» در نظام آموزشی مستقر شدهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بهمنظور غلبه بر ضعف نظریهپردازی باید در گام اول ارزشهای علم درونزا و بومی را در بین صاحبنظران و محققان علوم انسانی نهادینهسازی کرد تا شرایط برای گذار از موقعیت فرودستی فراهم شود. در گام دوم باید ایدهمحوری و مسئلهمحوری بوممحور را جایگزین کنکاشهای کمیتگرا و نامولد کرد تا بتوان با پیوند بین آموزش و پژوهش به فهم نظری متقنی پیرامون جامعه ایرانی دستیافت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریهپردازی بومی؛ علوم انسانی؛ نهادینهسازی فرودستی آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |
||