تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 2,745 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,637,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,469,153 |
بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین با تمرکز بر حکمرانی (موردمطالعه: صنعت هوانوردی) | ||
فصلنامه آماد و فناوری دفاعی | ||
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اردیبهشت 1403، صفحه 161-192 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر ,والافر1؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه* 2؛ عظیم اله زارعی1؛ داود فیض1 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی ، مدیریت و علوم اداری ، دانشکده اقتصاد ، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی ، مدیریت و علوم اداری ، دانشکده اقتصاد ، دانشگاه مازندران ،بابلسر ، ایران | ||
چکیده | ||
فناوری بلاک چین به عنوان یکی از حیاتیترین فناوریها در انقلاب صنعتی نسل چهارم این پتانسیل را دارد که بهطور عمده روش دنیای تجارت را تغییر دهد و تأثیر عمیقی بر چشمانداز کسبوکارها بگذارد. پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی حکمرانی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت هوانوردی است و از منظر فلسفی تفسیرگرایانه است که به صورت کیفی انجام و برای تحلیل دادهها از روش داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده استفاده شده است. در این مطالعه علاوه بر مرور ادبیات، تعداد 11 نفر از متخصصین و خبرگان بازاریابی دیجیتال و فناوری بلاک چین در صنعت هوانوردی به صورت هدفمند انتخاب شدند و تا دستیابی به اشباع نظری، مصاحبهها به صورت نیمه ساختاریافته انجام و مقولههای فرعی و اصلی پژوهش استخراج گردیدند. در این پژوهش 151 کد شناسایی شد که در قالب 15 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دستهبندی شدند. مقوله اصلی حکمرانی درون زنجیره فناوری بلاک چین شامل مفاهیم حکمرانی مشتری مدار، حکمرانی مشارکتی، حکمرانی بازار، حکمرانی داخلی، حکم`رانی غیرمتمرکز و مقوله حکمرانی خارج از زنجیره شامل حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و حکمرانی رقبا است همچنین مقوله قابلیتهای سازمانی شامل استانداردهای فناوری، استراتژی، توسعه منابع انسانی و بعد مالی میشود و مقوله عوامل محیطی شامل عوامل حاکمیتی، آگاهی عمومی جامعه و بحرانهای محیطی میشود. نتایج این پژوهش بینش مفیدی را به مدیران، تصمیم گیران و پژوهشگران در حوزه بازاریابی دیجیتال و صنعت هوانوردی داده تا با شناخت این مؤلفهها بتوانند بازاریابی دیجیتال را در شرکتهای هواپیمایی تقویت نموده و آن را توسعه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی دیجیتال؛ حکمرانی دیجیتال؛ صنعت هوانوردی؛ فناوری بلاک چین | ||
مراجع | ||
آبدارزاده، پدرام. روشندل اربطانی، طاهر وکیماسی عقیلی، سید وحید. (1400) مدلسازی وضعیت حکمرانی خوب الکترونیک در فضای کسبوکار مجازی در صنعت بیمه. مدیریت بازرگانی 13(4)، 855-864.
احمدی، مجید. روستا، علیرضا. ملکی، محمدحسن. آسایش، فرزاد. (1402) شناسایی پیشرانهای مؤثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک چین. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.12(4)، 177 - 202.
حاج قاسمعلی، محمود. تاریخچه صنعت هوانوردی در ایران وجهان،1399،26 آبان ماه، https://iran-transportation.com/?p=13451
خدادادی، علیرضا و عباسپور، علیرضا. (1401) مدلسازی حکمرانی دیجیتال در سازمانهای مجازی در بخش دولتی مطالعه موردی سازمان بیمه تأمین اجتماعی. ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران (12)5،3231-3246.
داناییفرد، حسن. مظفری، زینب (1387) ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت (1)1، 131-162.
دیلمی، زینب. حسینی، سید یعقوب و احمدی، حیدر. (1400) ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 4(2)، 21-41.
ساغروانی، سیما. مرتضوی، سعید. لگزانی، محمـد و رحـیم نیـا، فریبـرز (1393) تحمیـل نظریـه بـه دادهها یـا ظهور نظریه از دادهها: نظریهپردازی در علوم انسانی با روششناسی نظریه داده بنیاد. پژوهشنامه مبانی تعلیمات 1(4)، 151 – 170.
مجله اویونیک، (1398) تحول در هوانوردی با فناوری بلاک چین: شفافیت و ایمنی بیشتر. مجله اویونیک 7(35)،2-7
مهاجرانی، امیرعلی. مشایخی، علینقی و طالبیان، مسعود. (1398) حکمرانی شرکتی در ایران: پژوهش موردی شرکتهای دولتی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران،. 4(53) 1-35.
نصیری، حامد. علیزاده، فریبا و صیدی، فریبرز. (1401) هم تکاملی صنعت و مدهای حکمرانی: مطالعه موردی تجربه حکمرانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حوزه بازیهای دیجیتال. سیاست علم و فناوری (15)38. 1-54.
نوری، مژگان. شاهحسینی، محمدعلی. شامی زنجانی، مهدی و عابدین، بابک. (1398) طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 12(2)، 211-242.
Abdarzadeh, P. Roshandel Arbatani, T & Kimasi Aghili, S. (2021) Modeling the state of electronic good governance in the virtual business environment in the insurance industry. Business Management, 13 (4), 855-864. [In Persian]
Ahmad, R. W., Salah, K., Jayaraman, R., Hasan, H. R., Yaqoob, I., & Omar, M. (2021). The role of blockchain technology in aviation industry. IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine, 36(3), 4-15.
Al-Ahwal, Taher M.; Mladenovic, Dusan & ZareRavasan, Ahad (2022). Blockchain Implications for Marketing; A Review and an Empirical Analysis. Journal of Information Technology Management, Special Issue, 83-106. https://doi.org/10.22059/jitm.2022.87843.
Allen, D. W., & Berg, C. (2020). Blockchain governance: what we can learn from the economics of corporate governance. Allen, DWE and Berg, C (Forthcoming) ‘Blockchain Governance: What can we Learn from the Economics of Corporate Governance.
Alwan, M., Alshuridehb, M (2022) The effect of digital marketing on purchase intention: Moderating effect of brand equity. International Journal of Data and Network Science,11, 837–848
Barykin, S., Lavskaya, K., Baydukova, N., Kapustina, I., Kalinina, O., Naumova, E., & Dedyukhina, N. (2022). The complexity of digital marketing methodology implementation in air passenger transportation: the case of Russia. Transportation Research Procedia, 63, 695-702.
Beikzad, J & Jalilenejad, Q. (2021) Pathology of digital governance in electronic government. Elite Science and Engineering Journal (6) 17.6-33. [In Persian]
Chen, Y., Richter, J. I., & Patel, P. C. (2021). Decentralized governance of digital platforms. Journal of Management, 47(5), 1305-1337.
Chung, H. F. (2010). International marketing decision governance, standardisation, and performance: A framework in the cross‐market scenario. European Journal of Marketing, 44(11/12), 1642-1666.
Conradie, T. J. (2015) The Development of a Recommended Digital Marketing Strategy for Pan Macmillan, South Africa.
Danai Fard, H & Mozafari, Z. (2008) Enhancing Validity and Reliability in Qualitative Management Research: A Reflection on Research Audit Strategies. Management researches (1) 1, 162-131[In Persian]
Deilmi, Z. Hosseini, S & Ahmadi, H. (2021) Evaluation of digital marketing strategy of mineral export companies of Bushehr province using the RACE model, International Business Management Scientific Research Journal, 4(2), 21 -41[In Persian]
DeLone, W., Migliorati, D., & Vaia, G. (2018). Digital IT governance. CIOs and the digital transformation: A new leadership role, 205-230
Gil-Pulgar, J. (2016). Bitcoin: Welcome to the Fourth Industrial Revolution. Режим доступа: https://news. bitcoin. com/bitcoin-fourthindustrial-revolution/, дата обращения, 15, 2019.
Glaser, B. (1978). Strategies for qualitative research. The Discovery of Grounded,Theory International journal of qualitative methods, 2-6 https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2021.100669
Gomes, L. D. J. S. (2021). Estratégia de Internacionalizaçao e o Papel do Marketing Digital: Estudo de Caso na Empresa Q-better no Mercado Alemao (Doctoral dissertation, Universidade do Minho (Portugal))
Gutierrez-Leefmans, C., Nava-Rogel, R. M., & Trujillo-Leon, M. A. (2016). Marketing Digital Num Pais Emergente: Estudo Exploratorio Do Marketing Mix De Pme Com Selo De Confianca. Remark: Revista Brasileira de Marketing, 15(2).
Hanisch, M., Goldsby, C. M., Fabian, N. E., & Oehmichen, J. (2023). Digital governance: A conceptual framework and research agenda. Journal of Business Research, 162, 113777.
Hoffmann, I., Jensen, N., & Cristescu, A. (2021, January). Decentralized governance for digital platforms-architecture proposal for the mobility market to enhance data privacy and market diversity. In 2021 IEEE 18th Annual Consumer Communications & Networking Conference (CCNC) (pp. 1-6). IEEE.
International Air Transport Association (IATA) 2018,Future of Airline Industry 2035, OCTOBER 2018. https://www.iata.org/policy/Documents/iata-future-airline-industry.pdf.
Jain, G., Kamble, S. S., Ndubisi, N. O., Shrivastava, A., Belhadi, A., & Venkatesh, M. (2022). Antecedents of Blockchain-Enabled E-commerce Platforms (BEEP) adoption by customers–A study of second-hand small and medium apparel retailers. Journal of business research, 149, 576-588.
Jalali Karveh, M., & Heydariandolatabadi, M. (2021). A Science-based Study of E-commerce Developments in the Blockchain Era. Rahyaft, 30(80), 131-142.
Karisma, K., & Tehrani, P. M. (2023). Data protection governance framework: A silver bullet for blockchain-enabled applications. Procedia Computer Science, 218, 2480-2493.
Kehoe, L., & Hallahan, J. (2017). Blockchain–A game changer in aircraft leasing. Air Finance Journal10Air Finance J., 1, 84-87.
Keke, M. E. (2023). Impact of digital marketing on the aviation industry. In E3S Web of Conferences (Vol. 402, p. 02009). EDP Sciences.
Khodadadi, A & Abbaspour, A. (2022) Modeling digital governance in virtual organizations in the public sector, a case study of the Social Security Organization. Iranian Political Sociology Monthly (12) 5, 3231-3246. [In Persian]
Laatikainen, G., Li, M., & Abrahamsson, P. (2023). A system-based view of blockchain governance. Information and Software Technology, 157, 107149.
Leeflang, P. S., Verhoef, P. C., Dahlström, P. and Freundt, T., 2014. Challenges and solutions for marketing in a digital era. European management journal, 32(1), pp.1-12.
Liu, Y., Lu, Q., Yu, G., Paik, H. Y., & Zhu, L. (2022). Defining blockchain governance principles: A comprehensive framework. Information systems, 109, 102090.
Llamas Covarrubias, J. Z., & Llamas Covarrubias, I. N. (2021). Different types of government and governance in the blockchain. Journal of Governance and Regulation, 10(1).
Lopes D.P, Rita, P, Treiblmaier, H. (2021) The impact of blockchain on the aviation industry: Findings from a qualitative study. Research in Transportation Business & Management.41.pp1-12
Marikyan, D., Papagiannidis, S., Rana, O. F., & Ranjan, R. (2022). Blockchain: A business model innovation analysis. Digital Business, 2(2), 100033.
McGhin, T., Choo, K.-K. R., Liu, C. Z., & He, D. (2019). Blockchain in healthcare applications: Research challenges and opportunities. Journal of Network and Computer Applications, 135, 62–75.
Min, H. (2019). Blockchain technology for enhancing supply chain resilience. Business Horizons, 62(1), 35–45. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.012
Mohajerani, A. Mashayikhi, A & Talebian, M. (2019) Corporate governance in Iran: a case study of state-owned companies. Quarterly Journal of the Iranian Management Science Association, 14 (53) 1-35. [In Persian]
Mosley, L., Pham, H., Guo, X., Bansal, Y., Hare, E., & Antony, N. (2022). Towards a systematic understanding of blockchain governance in proposal voting: A dash case study. Blockchain: Research and Applications, 3(3), 100085.
Motafker, H& Bagheri, S. (2021) Good governance in the digital age, papers of the second national conference on Islamic governance, Tehran, June 2021. [In Persian]
Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: A peer-to-peer electronic cash system. Decentralized business review.
Nasiri, H. Alizadeh, F & Saidi, F. (2022) Industry co-evolution and governance modes: a case study of the National Gaming Foundation's governance experience in digital gaming. Science and Technology Policy (15) 38.21-54[In Persian]
Nouri, M. Shah Hosseini, M. Shami Zanjani, M & Abedin, B. (2019) Designing a conceptual framework for leading digital transformation in Iranian organizations. Management and planning in educational systems, 12(2), 211-242. [In Persian]
Petersen, D. (2022). Automating governance: Blockchain delivered governance for business networks. Industrial Marketing Management, 102, 177-189.
Rabby, F., Chimhundu, R., & Hassan, R. (2022). Blockchain technology transforms digital marketing by growing consumer trust. Transformations Through Blockchain Technology: The New Digital Revolution, 265-289
Riechmann, J. M. (2020). Blockchain takes to the skies: an assessment of blockchain applications in the airline industry (Doctoral dissertation).
Rikken, O., Janssen, M., & Kwee, Z. (2019). Governance challenges of blockchain and decentralized autonomous organizations. Information Polity, 24(4), 397-417.
Saberi, S., Kouhizadeh, M., Sarkis, J., & Shen, L. (2019). Blockchain technology and its relationships to sustainable supply chain management. International Journal of Production Research, 57(7), 2117–2135. https://doi.org/10.1080/00207543.2018.1533261.
Sagarvani, S. Mortazavi, S. Legzani, M & Rahim Nia, F. (2014) Imposing theory on data or emergence of theory from data: theorizing in human sciences with the methodology of foundational data theory. Research Journal of Basics of Education and Training 1(4), 151-170[In Persian]
Schallmo, D., Williams, C. A., & Boardman, L. (2017). Digital transformation of business models—best practice, enablers, and roadmap. International journal of innovation management, 21(08), 1740014.
Schmeiss, J., Hoelzle, K., & Tech, R. P. (2019). Designing governance mechanisms in platform ecosystems: Addressing the paradox of openness through blockchain technology. California Management Review, 62(1), 121-143
ZareRavasan, A., Krcal, M., & Ashrafi, A. (2021). Blockchain and Digital Transformation of nsurance Business Models Order a copy of this article. https://doi.org/10.1504/IJBC.2021.10041701
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |