الف. منابع فارسی
- خامنهای، سید علی ( 1398)، بیانات در دیدار با در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42700
- خامنهای ، سید علی ( 1396)، بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38575
- خامنهای ، سید علی ( 1398)بیانات در دیدار با مدال آوران المپیادهای علمیو اعضای تیم ملی والیبال جوانان.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43188
- خامنهای ، سید علی ( 1391)، بیانات در اجتماع مردم اسفراین.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21208
- خامنهای ، سید علی ( 1374)، بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2780
- اسماعیلی کیا، غریب و ملانظری، مهناز (1395)، چارچوبی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه خبرگان، حسابداری سلامت، سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 14،صص 25-1.
- امامی، سید مجید و مهربان فر، حسین (1393)، امید و رسانه: (پژوهشی در مبانی، ابعاد و راهبردهای امیدآفرینی اجتماعی در رسانه ملی)، قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی.
- امیری اسفرجانی، زهرا؛ هاشمیان فر، سید علی؛قاسمی، وحید (1398)، کاوش در امید اجتماعی، نظریه ای داده بنیاد، مسائل اجتماعی ایران، دوره10، شماره1،صص 51-27.
- امیرپناهی، محمد؛ مالمیر، مهدی؛ شکریانی،محسن (1395)، وضعیت سنجی امید اجتماعی در ایران (تحلیل ثانویه پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی)، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، شماره ۹، صص 106-79.
- بهادری، علی (1397)، پژوهش کیفی دادٌ بنیاد، «کدگذاری» و اهمیت مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان، راهبردهای نوینتربیت معلمان، سال 4، شماره 5، 88-69.
- حسنقلی پور، حکیمه؛ امیری، مجتبی؛ پورعزت، علی اصغر (1396)، توسعة مدل ارزشیابی خط مشی نگهداشت اثربخش اعضای هیئت علمی در آموزش عالی ، مدیریت دولتی، دورة 9،شمارة 3، 516-489.
- سنجری، احمدرضا؛ عباسزاده، ناصر؛ گلشاهی، بهنام (1399)، ارائه راهبردهای ارتقاء امید به آینده در بین کارکنان یکی از سازمانهای نظامی، آینده پژوهی دفاعی، سال پنجم، شماره 91، 106-79.
- داوودی، محمدرضا (1383)، امید و نقشتربیتى آن در زندگى انسان، معرفت، شماره 8.
- عباس زاده، محمد (1391)، تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، (1)44، 34-19.
- قاری قرآنی، سیما (1393)، عوامل اجتماعی موثر بر امید به آینده دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه الزهرا (س).
- فرنام علی، حمیدی محمد (1395)، اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزههای اسلامی، مطالعات روانشناسی بالینی، دوره 6، شماره 22،صص 46-23.
- کرمانی، زهرا؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود (1390) ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید اسنایدر، فصلنامه روانشناسی کاربردی، (19)3، صص 23-7.
- محمدپور، آ (1392)، روش شناسی تحقیق کیفی: ضد روش1 (منطق و طرح در روش شناسی کیفی)، تهران، جامعه شناسان.
- محمدی ری شهری، محمد (1391)، دانشنامه قرآن و حدیث، ترجمه حمیدرضا شیخی و دیگران، قم، دارالحدیث.
- مرادی، راضیه (1397)، رابطه امید به آینده با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استعداد درخشان استان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامیواحد قم.
- مردانی نوکنده، محمدحسین (1390)، جایگاه و نقش امید در زندگانی با تاکید بر آموزههای قرآنی و دینی، مهندسی فرهنگی، سال ششم مهر، شماره ۵۷ و ۵۸، صص 34-24.
- مطهرى، مرتضى ( 1395)، آشنایى با قرآن، تهران، صدرا، چاپ دوازدهم.
- مطهری پور، مرتضی و آذربایجانی،مسعود (1396)، ساختار معنایی امید در آیات قرآن، مطالعات تفسیری، سال هشتم شماره 32،صص 80-59.
- مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396)، تحلیل آماری با استفاده از SPSS ، فرشیوه، تهران.
- نورایی، محسن و عبداله زاده، لیدا (1394)، افزایش امید به زندگی از دیدگاه اسلام، همایش اسلام و سلامت روان، صص16-1.
- نوری، علی و مهرمحمدی، محمود (1390)، الگویی برای بهرهگیری از روش نظریه برخاسته از دادهها در پژوهشهایتربیتی، مطالعات برنامه درسی ایران، سال ششم،شماره 33، صص 35-8 .
- نجاتی، وحید؛ اسماعیلیان، نسرین؛ امانی، امید (1393)، ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان، اندیشه و رفتار، دوره 9، شماره 34، صص 87-67.
ب. منابع انگلیسی
- Dixson a ,Dante D., Keltnerb ,Dacher., Worrellb , Frank C., Mello ,Zena.(2018).The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement , Journal of Educational Research, (4)111, 507–515.
- Kennes,,Peeters, Sanne., Janssens, Mayke.,Reijnders,Jennifer ., Simons,Marianne., Lataster, Johan.,Jacobs ,Nele.(2021)Optimism and Mental Health in Adolescence: a Prospective Validation Study of the Dutch Life-Orientation Test-Revised(LOT-R-A)for Adolescents, Psychol Belg, 61(1), 104–115.
- Karatepe, M. O.(2014). Hope, Work Engagement, and Organizationally Valued Performance Outcomes:An Empirical Study in the Hotel Industry, Journal of Hospitality Marketing &Management,23,678-698
- Rafferty, K. A., Beck, G., & McGuire,M.(2020). When Facing Hopeful and Hopeless Experiences: Using Snyder's Hope Theory to Understand Parents’ Caregiving Experiences for Their Medically Complex Child. Journal of Pediatric Health Care.(6)34,542-549.
- Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K.(2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual Differences, 81, 105-134.
- Snyder C.R. (2002). Hope Theory: Rainbows in the Mind. Psychological Inquiry,13(4), 249-275.
- Standish,Katerina., (2018)Learning How to Hope:A Hope Curriculum, Humanity & Society, (43)4, 484-504.
- Zhao, J., Sun, P., Wang, M., Zhang, W.(2018). Left-behind adolescents' hopes and fears for the future in rural China. Journal of Adolescence, 63, 64-74.
- Yotsidi,Vasiliki.,Pagoulatou,Aggeliki.,Kyriazos,Theodoros.,Stalikas,Anastasios.(2018).The Role of Hope in Academic and Work Environments: An Integrative Literature Review. Psychology, 9, 385-402.
|