تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 400 |
تعداد مقالات | 2,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,662,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,495,316 |
مقاله پژوهشی: طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) | ||
راهبرد دفاعی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 61، فروردین 1397، صفحه 129-164 اصل مقاله (720.77 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدوحید عقیلی* 1؛ عباس اسدی2؛ داود فریدپور3 | ||
1دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه | ||
2دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) | ||
3دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا | ||
چکیده | ||
امروز درنتیجه عملکرد رسانههای نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یکسو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرتهای سلطهگر در واپایش فناوریهای ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بیتوجه به ارزشهای انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبرانناپذیری جوامع هدف را تهدید میکند. البته همین فناوریها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئهها فراهم میکنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش دادهبنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقولهها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. براساس نتیجه این تحقیق؛ پدیدهمحوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانهای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینهای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزشهای دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخلهگر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامههای ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقولههای راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصتها و تهدیدها و ...؛ مقولههای پیامدی: رشد و تعالی سرمایههای انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... . | ||
کلیدواژهها | ||
بیانات مقام معظم رهبری؛ آگاهیبخشی؛ نظریه دادهبنیاد؛ ارتش ج.ا.ایران | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی 1. قرآن مجید. 2. نهجالبلاغه، ترجمه آیتی، عبدالمحمد، (1379)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم. 3. نهجالبلاغه (جلد 1)، ترجمه کاشانی، فتحالله، (1378)، تهران: پیام حق. 4. امام خمینی، روحالله، (1368)، صحیفه نور (جلد 1)، تهران: موسسه نشر آثار امام خمینی (ره). 5. امام خامنهای، سیدعلی (مدظلهالعالی)، مجموعة بیانات، قابلدسترس در: www. Khamenei.Ir و نرمافزار حدیث ولایت. 6. امام خامنهای ، سید علی (مدظلهالعالی)، (1378)، تدابیر ابلاغی به ستاد کل ن.م در خصوص جنگ نرم، تهران. 7. آل رسول، سوسن و مریم صدرالسادات، (1393)، بصیرت در قرآن کریم و تفاوت آن با بصر، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال پنجم شماره 17. 8. احمدپور، احمد، (1387)، استفاده از ویژگی کیفی اطلاعات در ارزیابی مالی، فصلنامه مدیریت حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 15، شماره 3. 9. اسدیفرد، رویا، (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (براساس صحیفه امام (ره)) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 8، زمستان 1390. 10. پورعزت، علیاصغر، (1391)، عدالت حقمدار آگاهی امنیت، تهران: بنیاد نهجالبلاغه. 11. تورون، کریسین، (1373)، به سوی علم آگاهی، ترجمه الهه رضوی، تهران: ناشر مترجم. 12. جوانی، وجیهه، (1396)، الگوی پارادایمی برندسازی در صنعت ورزش، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 1، فروردین و اردیبهشت. 13. رفیعپور، فرامرز، (1387)، آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار. 14. شرفالدین، سیدحسین، (1390)، اهداف اطلاعرسانی رسانهای از دیدگاه قرآن کریم (با تأکید بر رسانه ملی)، فصلنامه بازتاب اندیشه، دوره جدید، شماره 2. 15. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1392)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تهران: انتشارات مولی، جلد سوم. 16. طوسی، نصرالدین؛ محمد بن محمد، (1389)، حل مشکلات کتاب الشارات و التنبیهات، تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب، جلد اول. 17. کوئن، بروس، (1387)، مبانی جامعهشناسی ترجمه: توسلی، غلام عباس و فاضل رضا، تهران، سمت، چاپ بیست و یکم. 18. گیدنز، آنتونی، (1377)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی. 19. مروی، ابوالفضل، (سال تحصیلی 1380-1379)، شیوههای تبلیغی امام خمینی (ره) در دورههای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (با تمرکز بر مصاحبههای امام با رسانههای جهانی)، به نقل از همشهری (27 بهمن 1380)، سال دهم، شماره 2652. 20. معین، محمد، (1386)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین. 21. مهری، کریم، (1395)، تدوین یک مدل نظری (تحلیلی) در خصوص طلاق به شیوه نظریهپردازی دادهبنیاد، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پایه پیشرفت؛ بیست و نهم و سیام اردیبهشتماه. 22. یاوریوثاق، مهدیه، (1391)، نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما ج.ا.ایران.
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |