
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 413 |
تعداد مقالات | 2,834 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,818,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,641,026 |
شناسایی و اولویت بندی مسائل راهبردی کشور در حوزه علم و فناوری کسب و کار( استارت آپی ) | ||
فصلنامه نگرش مدیریت راهبردی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امیرحسین علی* | ||
کارشناسی ارشد کسب و کار | ||
چکیده | ||
ارائه تصویری جامع از وضعیت استارت آپها در یک کشور، می تواند به برنامه ریزی مطلوب در این حوزه، کمک نماید. تاکنون تحقیق جامعی در این حوزه انجام نشده است .در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق کیفی و براساس نظرات خبرگان حوزه های فناوری و نوآوری، حکمرانی فناورانه، فناوری استارتاپها و اقتصاد به بررسی موضوع پرداخته شده است. در این راستا جایگاه علم و فناوری استارتاپی در اسناد بالادستی شامل فرمایشات مقام معظم رهبری، اصول قانون اساسی، سیاستهای کلی و سند الگوی پایه اسلامی ایرانی و ... مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی مسائل راهبردی و اولویت بندی آن است. در این راستا با استفاده از روش کیفی و بهره گیری از مصاحبه با 10 تن از خبرگان و مطالعه کتابخانه ای به شناسایی کدها(295 عدد) پرداخته شد و مسائل راهبردی استخراج شد. مسائل راهبردی بعد از انجام کدگذاری محوری احصا شدند که عبارتنداز: بسترسازی، چابک سازی، تعامل گرایی، نهادینه سازی، نیروی انسانی، نوآوری، کاربردسازی، سیاستگذاری، زیرساخت سازی، هماهنگ سازی، اعتمادسازی، آموزش، دسترس پذیری، انحصارگرایی، قانون محوری، امنیت محوری، فناوری محوری، حمایت گری و تامین مالی. سپس ظرفیت های بالفعل و بالقوه در این زمینه شناسایی شده و نهایتا با استفاده از روش تحقیق کمی(آزمون فریدمن) به رتبه بندی مسائل راهبردی پرداخته شده و اهم مسائل حوزه علم و فناوری در زمینه اقتصاد و کسب و کار و استارت آپ ها معرفی شدند. تهدیدات ناشی از تحریمهای بینالمللی و ضعف در برنامهریزی مالی و ضعف اقتصادی با توجه به تورم حاکم من جمله مسائل مورد تاکید در تحلیل کیفی بودند. یافته های تحلیل کمی نیز نشان داد که در حوزه کسب و کارها از منظر اهمیت به ترتیب نوآوری، چابک سازی، کاربردسازی، زیرساخت سازی، سیاستگذاری، تعامل گرایی، بسترسازی، نیروی سازی و نهادینه سازی در رتبه های 1 تا 9 قرار می گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی؛ استارت آپ؛ فناوری؛ حکمرانی فناورانه؛ نوآوری | ||
مراجع | ||
بغدادی، م.، محمدی، م.، الیاسی، م.، & رادفر، ر. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه مدل کسب و کار استارتاپ ها همگام با مراحل بلوغ یک استارتاپ. مدیریت توسعه فناوری، 11-43.
بغدادی، م.، محمدی، م.، الیاسی، م.، & رادفر، ر. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه مدل کسبوکار استارتاپها همگام با مراحل بلوغ یک استارتاپ. مدیریت توسعه فناوری، 11-43.
بیات، ز. (1400). بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد دیجیتال. همایش ملی تحقیقات میان رشتهای در مدیریت و علوم انسانی.
پاپی، ف.، رضایی آشیانی، ز.، & زاهدی، ا. (1400). تحلیل موانع نوآوری و تجاری سازی فناوری در شرکتهای دانش بنیان ایران. فصلنامه پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری.
تولایی، ر.، & احمدی، م. (1395). آسیب شناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقهای در توسعه دولت الکترونیک. مطالعات مدیریت راهبردی.
حجازی، ج.، دوامی، پ.، توحیدی، ن.، حائریان اردکانی، ع.، کریمی طاهری، ع.، & محمودی، ر. (1389). فناوری و دانش فنی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران.
خالقی، ف.، & محمد پورزرندی، م. (1400). شناسایی و رتبه بندی چالشهای همراستایی کسب و کار و فناوری اطلاعات: راهکاری برای همسویی استراتژیک (مطالعه موردی: شرکت فولاد جنوب). فصلنامه مدیریت کسب و کار.
خدایاری، م.، نیل فروشان، ه.، & حاجی حیدری، ن. (1398). آسیب شناسی مدلهای کسب وکار هوشمندی فناوری در ایران. مدیریت توسعه فناوری، 126-97.
خنیفر، ح.، & نفیسه، ز. (1389). پژوهش کیفی: رهیافتی نو در مطالعات مدیریت. راهبرد، 243-256.
زارع میرک آباد، ز.، & نوری، ر. (1394). فرآیند کارآفرینی الکترونیکی در ایران؛ موانع وچالش ها. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری.
عرب مازار یزدی، م.، & غلامزاده لداری، م. (1390). همسوسازی فناوری اطلاعات و کسب و کار: مفاهیم، اندازهگیری و چالشها. پژوهش حسابداری.
فارسیجانی، ح.، & شهرکی مقدم، ش. (1401). ارتقا و رشد استارتاپ ها در اکوسیستم استارتاپی ایران. نخبگان علوم و مهندسی، 140-152.
کریمی، ح.، بخشم، م.، & حسین پور، م. (1400). طراحی الگوی آسیب شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی. مدیریت بهداشت و درمان، 36-23.
محمدپور، ش.، & مرادوف، ا. (1400). شناسایی، ارزیابی و تحلیل موانع و چالشهای توسعه نوآوری در صنایع ایران (مورد مطالعه: صنایع قطعه سازی، ماشین سازی و خودرو سازی تبریز). مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 33-17.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1399). اقتصاد دیجیتال (4): بررسی وضعیت موجود اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
ملکی مین باشرزگاه، م.، & شهریاری، م. (1396). استفاده از شبکههای اجتماعی برای کسب و کار در ایران: چالشها و فرصتها. مجله جهانی رسانه.
میرزازاده، ز.، کشتی دار، م.، & رحمان پور، ع. (1400). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رشد استارتآپ های دانشجویان علوم ورزشی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه (ANP). فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی.
ندافی، ر.، & احمدوند، م. (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعه کسب و کارهای نوپا (استارتآپها) با استفاده از روششناسی کیو. توسعه کارفرینی، 517-534.
ندافی، ر.، & احمدوند، م. (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعه کسب و کارهای نوپا (استارتآپها) با استفاده از روششناسی کیو. توسعه کارافرینی، 517-534.
Braun, V., & Victoria, C. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology 3(2), 77-101.
Ryu, J., & Byeon, S. C. (2011). Technology level evaluation methodology based on the technology growth curve. Technological Forecasting & Social Change, 1049-1059.
Smith, R., & Sharif, N. (2007). Understanding and acquiring technology assets for global competition. Technovation, 643-649. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |