تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,636,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,468,211 |
تعیین ابعاد مؤثر در طراحی الگوی راهبردی سیاستگذاری درحوزه فناوری و نوآوری دفاعی جمهوری اسلامی ایران | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 74، بهمن 1397، صفحه 29-52 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین دهقان1؛ محمد شعبانی فر* 2؛ محمد مهدینژادنوری3؛ ناصر پورصادق4 | ||
1دانشیار مدیریت استراتژیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین | ||
3دانشیار الکترونیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
4دانشیار مدیریت دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
چکیده | ||
جهت دادن به چرخة فناوری و نوآوری دفاعی حتما باید از طریق سیاستگذاری، تحول و نوسازی نظام فناوری و نوآوری دفاعی باشد و این کار نیازمند طراحی الگوی سیاستگذاری است بنابراین این تحقیق با هدف تبیین ابعاد مؤثر در طراحی الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزۀ فناوری و نوآوری دفاعی ج.ا.ا.» دنبال شد و در همین راستا سؤال اصلی تحقیق یعنی « ابعاد الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزۀ فناوری و نوآوری دفاعی ج.ا.ا. کدامند؟» مطرح شده و این پژوهش از لحاظ نوع، کاربردی- توسعهای است؛ روش انجام این تحقیق موردی زمینهای است و جمعآوری اطلاعات از روش تحقیقات میدانی با استفاده ابزار پرسشنامه که سوالات آن با استفاده از طیف لیکرت تهیه شده میباشد. براساس یافتههای تحقیق، ابعاد مؤثر در طراحی الگوی راهبردی سیاستگذاری در حوزه فناوری و نوآوری دفاعی ج.ا.ا. عبارتند از: جهتگیری کلی سیاستگذاری نوآوری وفناوری دفاعی، فرایند سیاستگذاری فناوری و نوآوری دفاعی، ظرفیت و زیرساختهای فناوری و نوآوری دفاعی، نیازمندیهای فناورانه قدرت دفاعی مطلوب، اصول اقتصادی فناوری و نوآوری دفاعی، فرهنگ فناوری و نوآوری دفاعی و ارزیابی سیاستهای فناوری و نوآوری دفاعی. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری و نوآوری دفاعی؛ ابعاد الگوی راهبردی؛ سیاستگذاری | ||
مراجع | ||
الف - منابع فارسی: ˗ امام خامنهای ( )، مجموعه بیانات، قابل دسترسی در: WWW.Khamenei.ir ˗ تقوی، م؛ طباطبائیان، ک؛ پدرام، ع.(1387). "راهبردهای طراحی و راه اندازی رشته آینده پژوهی". همایش آینده پژوهی، نوآوری و همگرایی فناوری. ˗ چگینی، حسن. (1381). "طرحریزی استراتژیک نظامی و برنامهریزی دفاعی". تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی، چاپ دوم. ˗ خلیلی شورینی، سیاوش.(1391). "روشهای پژوهش آمیخته (با تأکید بر بومیسازی)". تهران: انتشارات یادواره کتاب. ˗ دلاور، علی. (1386). "روش تحقیق پیشرفته (طراحی مدل)". تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی. ˗ شهلایی، ناصر و همکاران. (1388)، "نظریههای راهبردی"، تهران: انتشارات دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش ج.ا.ا. ˗ علیپور، وحیده و همکاران. (1387). "راهبرد نوآوری انگلیس: ایجاد محیطی جدید برای نوآوری در زنجیرهی تأمین دفاعی". مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. ˗ فصلنامه دفاع استراتژیک، (1387). دانشگاه عالی دفاع ملی . شماره 1 ˗ قاضینوری، سیدسپهر و همکاران. (1391). "مقدمهای بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری". تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر آثار علمی ˗ گروه مطالعاتی دانشکده مدیریت راهبردی. (1387) "تولید علم فناوری (اصول و راهبردها)". انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی، چـاپ اول. ˗ مبینی دهکردی، علی. (1387). "مگادایم ها الزام راهبردی، آینده سازمانها". تهران: مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی ˗ محمدی، مهدی و دیگران. (1387). "نظام نوآوری دفاعی: مروری بر مفاهیم و تجارب پنج کشور چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا". تهران: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی. ˗ محمودی، مهدی و همکاران. (1384). "آیندهپژوهیونقشآندرسیاستگذاریعلموفناوری". تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. ˗ مهدینژادنوری، محمد. و همکاران. (1387). "شیوة انتخاب فناوریهای اولویتدار دفاعی چهار کشور(آمریکا، انگلیس، رژیم اشغالگر قدس و استرالیا)". تهران: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی. ˗ الوانی، سید مهدی. (1380). "تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی". تهران: سمت. چاپ نهم. .ب – منابع انگلیسی: - Balzat M. (2002), The theoretical basis and the empirical treatment of national innovation system, available at: www.druid.dk.
- Bigliardi, B. & Ivo Dormio, A. (2009). An empirical investigation of innovation determinants in food machinery enterprises. European Journal of Innovation Management. 12(2), 223-242.
- Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K. (1998). Marketing orientation and organizational performance: is innovation a missing link?. Journal of Marketing. 62, 30-45.
- Lin, C. & Chen, M. (2007). Does innovation lead to performance? An empirical study of SMEs in Taiwan. Management research News. 30(2), 115-132
- Menguc, B. & Auh, S. (2006) Creating a Firm-Level Dynamic Capability through Capitalizing on Market Orientation and Innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science. 34, 63-73.
- Niosi J. (2002), National Systems of Innovation are " X-Efficient" (and XEffective)-Why Some are Slow Learners, Research Policy Journal, No 31, PP291-302 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |