تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,635,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,467,907 |
مقاله پژوهشی: شناسایی مهمترین مؤلفهها و شاخصهای خلاقیت و نوآوری دفاعی در ارتش ج.ا.ایران با الهام از منابع دینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) | ||
راهبرد دفاعی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 64، دی 1397، صفحه 61-99 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امید اردلان* 1؛ سیدمهدی الوانی2؛ محمداسماعیل شریفان3 | ||
1استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ج.ا.ایران | ||
2استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین | ||
3عضو هیئت علمی دافوس آجا | ||
چکیده | ||
نوآوری دفاعی مجموعهای از مفاهیم فناورانه، رهنامهای و عملیاتی است که سعی در افزایش اثربخشی نظامی دارد و دربرگیرنده توانمندیها و فعالیتهای پایهای یک سازمان است. ارتباط میان این توانمندیها و برنامههای نظامی بهمنظور مقابله با چالشهای جدید و تنظیم و تعدیل مأموریتهای سازمان براساس توانمندیهای جدید است. با توجه به این موضوع، هدف این تحقیق، شناسایی مهمترین مؤلفهها و شاخصهای خلاقیت و نوآوری دفاعی در ارتش ج.ا.ایران با الهام از منابع دینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) میباشد. ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی دﺳﺘﺎورد ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌه آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ، در گام نخست، استفاده از منابع دینی و اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲهای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و در گام دوم، تعداد 112 نفر از فرماندهان و خبرگان ارتش ج.ا.ایران میباشند. همچنین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 86 نفر محاسبه گردید. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮای گردآوری اﻃﻼﻋﺎت از ابزارهای اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک و ﭘﺮسشنامه اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪه و از روشﻫﺎی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﻣﻴﺪاﻧﻲ، دادهﻫﺎی ﻣﻮردﻧﻴﺎز ﮔﺮدآوری ﺷﺪهاﻧﺪ. با بررسی منابع دینی و تعداد 109 سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، از طریق روش تحلیل محتوا 64 شاخص و 10 مؤلفه استخراج شد. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ مهمترین مؤلفههای خلاقیت و نوآوری دفاعی در ارﺗﺶ درﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪه جرئت علمی، روحیه نظامیگری و تفکر بسیجی، مدیریت دانش، مدیریت نوآوری، مدیریت نخبگان، سازمان یادگیرنده، تحقیق و توسعه، تولید علم، تعبد و دین باوری، توکل و اعتماد به خدا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ نوآوری؛ نوآوری دفاعی؛ ارتش ج.ا.ایران؛ منابع دینی؛ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی 1. ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ، ترجمه استاد مهدی محیالدین الهی قمشهای. 2. ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﻪ، ترجمه علامه شیخ محمدتقی جعفری. 3. اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک بیانات ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﺎﻣﻨﻪای(مدظلهالعالی) قابل دسترسی در: www.khamenei.ir 4. اﻟﻮاﻧﻲ، ﺳﻴﺪﻣﻬﺪی، (1388)، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ نی. 5. امیرنژاد، قنبر و الهام خسروی پور، (1394)، الگوی چابکسازی سازمانهای دولتی با رویکرد به سازمانهای دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 51. 6. پاشازاده، عاطفه، (1387)، غولهای تحول آفرین، ماهنامه علوم انسانی، سال نهم. 7. جمالی، سیداحمد و مسعود محمدپور، (1392)، تحلیل نقش فن بازار در ایجاد و تقویت نوآوری در سازمان، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 4. 8. رهگذر، حسن و افسون کامکار، (1387)، مدیریت دانش راهی به سوی دانش و نوآوری، فصلنامه نوآوری، سال هشتم. 9. زارعیمتین، حسن، (1383)، خلاقیت و نوآوری، مجله دانش مدیریت، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، شماره 24. 10. شاکری، فاطمه، محمدحسین طحاری مهرجردی، حسن دهقان دهنوی و رضا کاوندی، (1390)، بررسی ارتباط جو سازمانی و نوآوربودن در فرآیند با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، مجله مدیریت تولید و عملیات، سال دوم، شماره 2. 11. شیخ کلینی، محمدبنیعقوب (1379) اصول کافی، ترجمه و شرح فارسی محمدباقر کمرهای، تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، جلد 5. 12. صادقی، منصور و علیرضا صادقی، (1392)، تحلیل مدل عوامل برون سازمانی مؤثر در توسعه نوآوری سازمانهای پژوهشی صنعتی، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 1. 13. ﺻﺎدﻗﻲ ﻣﺎل اﻣﻴﺮی، منصور، (1386)، ﺧﻼﻗﻴﺖ: روﻳﻜﺮد ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ، تهران، اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ(ع). 14. صحت، سعید و مرضیه محمدپور دوست کوهی، (1390)، شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای نوآوری در صنعت بیمه، فصلنامه تازههای جهان بیمه، شماره 163. 15. صمدآقایی، جلیل، (1378)، سازمانهای کارآفرین، تهران، مرکز انتشارات آموزش مدیریت دولتی. 16. صنوبر، ناصر، بهزاد سلمانی و مینا تجویدی، (1390)، تأثیر محورهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 2. 17. طبرسی، فضلبنحسن، (1359)، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، ترجمه احمد بهشتی و محمد موسوی دامغانی، تهران، نشر فراهانی، جلد 27. 18. محمدی، مهدی، سعید باقرسلیمی، علیرضا بوشهری و فرهاد نظریزاده، (1388)، طراحی نظام نوآوری دفاعی، تهران، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. 19. متقی حامد، علیرضا، (1383)، مهندسی مجدد ضرورتی اجتناب ناپذیر، تهران، انتشارات تدبیر. 20. مروتی، سهراب، (1388)، قرآن، نوآوری و شکوفایی، مجموعه مقالات بیستوپنجمین دوره مسابقات قرآن، مردادماه، جلد چهارم. 21. مصطفوی، سیدرضا و محمدرضا آشتیانی، (1392)، راهبردهای بهرهگیری از نیروهای مردمی در تأمین نیازمندیهای انسانی بخش دفاع، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال یازدهم، شماره 42. 22. ملاحسینی، علی و فرید فتحی، (1392)، بررسی متغیرهای مؤثر بر الگوی نوآوری در شرکتهای متوسط و کوچک شهر کرمان، دوفصلنامه برنامه و بودجه، شماره 108. 23. منتظری، عباس، حسین خنیفر، مهدی الیاسی و مهدی محمدی، (1393)، ارائه مدلی برای بازشدن نظام نوآوری بخش دفاعی ایران، نشریه مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 2. 24. نجف بیگی، رضا، (1393)، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، تهران، انتشارات ترمه. 25. نظریزاده، فرهاد، محمد مهدینژاد نوری و سیدرضا حجازی، (1391)، نقش و تأثیر سازمانی مؤثر بر موفقیت نوآوری در صنعت دفاعی، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال اول، شماره 1. 26. نقیزاده، محمد، میرعلی سیدنقوی و راضیه احسانی، (1392)، تأثیر قابلیتهای پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاههای بخش دارویی ایران، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 3. 27. نیکنامی، محسن، (1389)، نوآوری در سازمانهای نظامی، تدبیر، شماره 57. 28. هاشمزاده، ابراهیم، حجتالله حاجیحسینی، رضا رادفر و کرامت ملک زاده، (1393)، عوامل مؤثر در ایجاد توانمندهای نوآوری (مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران)، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 1.
ب. منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 751 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 678 |