![سامانه مدیریت نشریات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی دفاعی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 2,796 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,727,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,571,572 |
بیانیه مأموریت دانشکده امنیت ملی در نظام آموزشی روزآمد براساس نیازسنجی سطوح راهبردی | ||
امنیت ملی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 21، آذر 1395، صفحه 9-34 اصل مقاله (591.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن شیرازی1؛ حسین عصاریان نژاد1؛ اسکندر صفری* 2 | ||
1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2دانشجوی دکتری امنیت ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی و مدرس دانشگاه علوم انتظامی (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بازنگری مأموریت دانشکده امنیت ملی بر اساس نیازسنجی سطوح راهبردی انجام شده و از نوع کاربردی و توسعهای است. این مقاله با استفاده از نظرات 144 نفر از خبرگان و مسئولین حوزه امنیت به روش آمیخته (کمی و کیفی) تدوین گردیده و دادههای گردآوری شده نیز با استفاده از آمار توصیفی و آزمون رتبهبندی فریدمن و تحلیل عاملی تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که در مأموریت فعلی دانشکده امنیت ملی، به سه محور پرداخته شده اما در بازنگری مأموریت پیشنهادی که با رویکرد آیندهنگری و بر اساس تهدیدات و آسیبپذیریهای حوزههای امنیتی و مطالبات اسناد بالادستی احصاء گردیده، دو محور اساسی با عنوان: "1. ارتقاء توان تحلیل، مدیریت و سیاستگذاری در اهداف و اولویتها در نهادها و موضوعات امنیتی سازمانهای لشکری و کشوری و 2. تأمین نیازهای مدیریت امنیتی در نهادها و موضوعات امنیتی در سطوح راهبردی" موجب تمایز مأموریت دانشکده امنیت ملی در وضعیت مطلوب در مقایسه با وضعیت موجود گردیده است. این ادعا با سطح اطمینان 93/0 تائید گردیده و میتواند مبنای برنامهریزی دانشکده امنیت ملی در وضعیت مطلوب قرار گیرد. بنابراین محورهای مأموریت دانشکده امنیت ملی در نظام آموزشی روزآمد عبارتاند از: "تأمین نیازهای مدیریت امنیتی در نهادها و موضوعات امنیتی در سطوح راهبردی کشوری؛ ارتقاء توان تحلیل، مدیریت و سیاست گزاری در اهداف و اولویتها در نهادها و موضوعات امنیتی در سازمانهای لشکری و کشوری؛ پیشبرد مرزهای دانش در ابعاد نظری و کاربردی بر اساس مبانی دینی و ارزشی در حوزههای اطلاعاتی و امنیتی؛ تربیت و آمادهسازی محققان و مدرسان تحقیقاتی و آموزشی در حوزههای اطلاعاتی و امنیتی؛ آموزش فرماندهان و مدیران سطوح راهبردی در حوزههای اطلاعاتی و امنیتی". | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت امنیتی؛ دانشکده امنیت ملی؛ روزآمد؛ نیازسنجی؛ سطوح راهبردی | ||
مراجع | ||
- امامخامنهای (مدظلهالعالی) www.khamenei. Ir (12/6/86،24/5/1385، 25/2/1386، 25/4/86، 31/2/86، 4/6/86)؛ – آئیننامه انضباطی نیروهای مسلح، (1369)، ستاد فرماندهی کل قوا، معاونت نیروی انسانی؛ – آئیننامه دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی، مصوب هیات امنای دانشگاه به تاریخ 29/8/1386 (ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح)؛ – ابطحی، سیدحسین (1368)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامهریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، چاپ اول؛ – ابلاغیه شماره 10/4124/ط س -30/7/1386 ستاد کل نیروهای مسلح؛ – ابلاغیه شماره 10/4124/ط س مورخ 30/7/1386 ستاد کل نیروهای مسلح؛ – ابلاغیه شماره 1648- 23/1/1358 دبیرخانه شورای انقلاب؛ – ابلاغیه شماره 498/25/3/ف ک- 25/2/1380 رئیس دفتر فرماندهی کل قوا؛ – اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی، مصوب شهریور 1381؛ – اساسنامه سازمان حفا ودجا مصوب 29/7/1386؛ – اعرابی، محمد و پارسائیان، علی، (1384)، مدیریت استراتژیک، نوشته؛ دیوید، فردآر، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی؛ – اعرابی، محمد؛ آقازاده، هاشم؛ نظامیوند چگینی، هوشنگ (1389) "دستنامه برنامهریزی استراتژیک"، چاپ سوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی تهران؛ – بازرگان هرندی، عباس، (1389)، ارزشیابی آموزشی مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران، سمت؛ – برایسون. جان. ام.(1386)، "برنامهریزی استراتژیک برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی"، ترجمه دکتر عباس منوریان؛ مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی؛ – تقیپور، ظهیرعلی، (1373) اصول و مبانی آموزش و پرورش، پیام نور؛ – حسن بیگی، ابراهیم، (1391)،”مدیریت راهبردی”، تهران، انتشارات سمت؛ – خطیب زاده، اعظم (1383)، بررسی نیازهای آموظی تخصصی پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای سپاه در شهر تهران، به راهنمایی دکتر محمد بازرگانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین (علیهالسلام)؛ – خلیلی شورینی (1382)، سیاوش، اصول و مبانی برنامهریزی آموزشی، تهران، انتشارات یادواره کتاب؛ – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389)، نقشه جامع علمی کشور، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ – دبیرخانه نظام آموزشی ـ س.ک.ن.م، واژهها و تعاریف نظام آموزشی. س.ک.ن.م، 1376؛ – دیوید، فرد، آر. مترجم علی پارسائیان و محمد اعرابی (1385) "مدیریت استراتژیک" تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی؛ – رئوفی، علی، (1374)، توسعه و مبانی آن، تهران: شکوفه – رابینز، استفین، (1385). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ نهم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی؛ – سند چشم انداز با افق 1404 جمهوری اسلامی ایران؛ – سیاستها و راهبردهای آموزش نیروهای مسلح 362-1/1 س، م، ط- 18/3/1389؛ – عباس زادگان، سیدمحمد و ترک زاده، جعفر (1379)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها، تهران، شرکت سهانی انتشار؛ – فردانش، هاشم، (1387)" مبانی نظری تکنولوژی آموزشی"، چاپ یازدهم، سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ – قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ – قدیمی، سعید (1390) "شیوهنامه تدوین و بازنگری برنامه درسی" تهران، دفتر برنامهریزی و پشتیبانی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ – کافمن، راجر و هرمن، جری (1382)، برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، چاپ دوم؛ – لشین، سینتیا و غیره (1374)، راهبردها و فنون طراحی آموزشی (ترجمه هاشم فردانش) تهران: انتشارات سمت؛ – لشین، سینیتابی (1992)، راهبردها و فنون طراحی آموزشی، مترجم هاشم فردانش، سمت، چاپ هفتم تابستان؛ – نظام جامع آموزش و تربیت نیروهای مسلح 18/3/3130 م ن- 25/3/1388؛ – هاشمیان اصفهانی، مسعود؛ (1389)"آینده نگری علم و فناوری"، مجموعه مقالات پشتیبان سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور؛ مرکز نشر دانشگاهی. منابع انگلیسی - Reigeluth, Charles M. and John B. Keller (2009) "instructional- design Theories and Models " volumIII building a common Knowledge base. Taylor and Francis. Publishers New York and London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |