تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 398 |
تعداد مقالات | 2,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,635,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,467,988 |
مقاله پژوهشی:ارزیابی و انتخاب بالاترین عوامل رضایتمندی کارکنان سازمان با بهکارگیری روشهای ANP و همبستگی (مطالعه موردی یکی از یگانهای نهاجا) | ||
مطالعات دفاعی استراتژیک | ||
مقاله 12، دوره 17، شماره 78، دی 1398، صفحه 281-296 اصل مقاله (840.6 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مجتبی سپندآسا* 1؛ محمدرضا خراشادی زاده2؛ عبدالعلی جلالی3 | ||
1دانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
2استادیار ریاضی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی | ||
چکیده | ||
نتایج تحقیقات نشان میدهند که عوامل متعددی در سازمانهای مختلف موجب افزایش یا کاهش میزان رضایت شغلی در کارکنان میگردد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی است جامعه آماری در این تحقیق 142 نفر بود پرسشنامه به کار گرفتهشده پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی JDI بوده که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. همچنین آزمون پیرسون و آزمون t تعمیمیافتگی نتایج تأیید گردید.در این تحقیق، با دو روش پیمایشی برای شرایط واقعی و تحلیل شبکهای برای شرایط ایده آل حاصل گردید و با یکدیگر مقایسه شدند (شکل 3). عوامل اصلی رضایتمندی در سازمان یادشده عبارتاند از: همکاران، شغل و ماهیت کار، مدیر و سرپرست، امکانات و شرایط کار، مسیر شغلی و ارتقاء، شخصیت، فرهنگ و جوسازمانی و حقوق و مزایا. ارزیابی نتایج نشان میدهد که میزان رضایتمندی کارکنان در سازمان مورد بحث خوب است. لیکن مدیریت ارشد سازمان جهت افزایش رضایتمندی میبایست بر بالا بردن میزان حقوق و مزایا بهعنوان اولین فاکتور و افزایش توان مدیریت و سرپرستی بهعنوان دومین عامل تلاش نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایتمندی شغلی؛ تحلیل شبکهای؛ تعیین اولویت؛ روش ANP | ||
مراجع | ||
فهرست منابع الف- منابع فارسی:- انصاری پور، صدیقه, حسنزاده، اکبر, روحانی، محسن, مقدس، طاهره. (1392). رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت، دوره 10، شماره 7. - برومند زهرا، (1390)، مدیریت رفتارسازمانی (رشته مدیریت) ، تهران: دانشگاه پیام نور - خلیل زاده، نورالله، (1375)، بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی دانشجو معلمان دانشگاه پیام نور ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران - دهقان، نبی اله؛ عمرانی فر، عباس؛ حسینی، محمدرضا و فتحی،صمد، (1391)، بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (موردمطالعه یک سازمان نظامی)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی، شماره 46، سال دوازدهم، تابستان - رابینز، استیفن، پی، (1394)، رفتار سازمانی، گروه ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ اول جلد دوم، تهران: دفتر نشر پژوهشهای فرهنگی. - راوری علی، میرزایی طیبه، ونکی زهره. (1391)، تبیین ماهیت مفهوم رضایت شغلی: مطالعه مروری. فصلنامه مدیریت پرستاری، سال اول، دوره اول، شماره چهارم زمستان - سلطان، بار، رؤیا، سیده ؛ (1384)، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی، مجله: دانش انتظامی » تابستان - شماره 25 - سلیمی، مرتضی، رجایی، مینو، حقیقی حمید، دادی پور، سکینه، فلاحی، صغری، شارقی بروجنی، مسعود نادری زاده، محمد، علوی، سید علی، حسام، علیاکبر، سلیمی، مجتبی، فلاحی، سکینه، زمانی، مهناز. (1392). بررسی رابطه بین استرس شغلی و رضایت شغلی در میان پزشکان متخصص زنان، مجله پزشکی هرمزگان سال هفدهم شماره سوم:255-249. - شرتزر، بروس اى. ( 1371)، بررسى و برنامهریزی زندگى شغلى، ترجمه زندى پور، طیبه، تهران: فردوس - شفیعآبادی،عبدالله ،(1393)، راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی (مفاهیم و کاربردها)، تهران: انتشارات سمت ، چاپ اول - عباس زادگان، محمد،(1379)، مدیریت بر سازمانهای ناآرام، تهران: کویر - فتاح، ناظم، شاکری، غلامرضا، ارقنه، جواد، مطلبی، آزاده. (1390). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای آموزشوپرورش شهرستان نظرآباد. پژوهش اجتماعی دوره 4, شماره 12 - قلی زاده، محمدرضا و فانی، علیاصغر و احمدوند، علیمحمد، (1389)، بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی(مطالعه موردی کارکنان معاونت طرح برنامهوبودجه ناجا، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28، فروردین و اردیبهشت - کریمی، یوسف (1394)، روانشناسی شخصیت، چاپ سوم، تهران: موسسه نشر ویرایش - کورمن، آبراهام. ک، (1386)، روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه: شکرکن، حسین، تهران: سروش - محمدی، خ.(1382)، بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی شغلی نیروهای نظامی، خلاصه مقالات همایش بهداشت روانی و خدمات مشاورهای، تهران، دفتر امور زنان سپاه، سازمان استعدادهای درخشان - مرائی، م.(1379)، بررسی میزان رضایت شغلی شاغلین بخش فرهنگ در اصفهان. طرح پژوهشی، سازمان مدیریت و برنامهریزی - مقیمی، سید محمد (1387). رویکردی پژوهشی به سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات ترمه - مورهدو گریفن ( 1393) رفتار سازمانی،ترجمه: دکتر الوانی، دکتر معمار زاده، تهران: انتشارات مروارید - میرزائی، غلامرضا؛ فتحی آشتیانی، علی؛ مهرابی، حسینعلی و احمدی، خدابخش، (1385)، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی افسران در یک واحد نظامی، فصلنامه طب نظامی، بهار ، سال 8 شماره یک، ب- منابع انگلیسی:- Bolino, M., & Turnley, W. (2005). The Personal Costs of Citizenship Behavior: The Relationship between Individual Initiative and Role Overload, Job Stress, and Work–Family. Journal of Applied Psychology, 90(4), 740-748
- Brophy, HL. (1959). Self, role, and satisfaction, Genetic Psychology Monographs, Vol. 59
- Goldsmith E (2012) Work Efficiency and Motivation.Journal Florida State University, Tallahassee, FL, USA.
- Hellriegel, Don; Slocum, John W.; Woodman, Richard W. (1997), Organizational Behavior, Published by South-Western College Pub
- Hyun-Jung, C. (2009). An exploratory study on the effect of work-family conflict on job satisfaction and job performance among hotel frontline employees with testing gender difference. Korean journal of hospitality administration,18, 203- 219
- Jones, E; Chonko, L; Rongarajan, D; and Robert, J. (2007).The role of role overload on job attitudes, turnover intention, and saleperson performance. Journal OG Buslness Research, 60(7), 663-671.
- Mauno, S., & Kinnunen, U. (1999). The effects of job stressors on marital satisfaction in Finnish dual-earner couples. Journal of Organizational Behavior, 20, 879-895.
- Moorhead, G. (2003). Organizational Behavior: Managing People & Organizations. Boston: Houghton Mifflin.
- Porter, L.W., Steers, R.M., Boulian, P.V., (1973), Organizational Commitment,Job Satisfaction and Turnover among Psychiatric Technicians,CALIFORNIA UNIV IRVINE GRADUATE SCHOOL OF ADMINISTRATION, Defense Technical Information Center
- Smit, P. C. & et al. (1989). User manual for the job descriptive index (JDI) & the job in general (JIG) Scales. Bowling green state university: Bowling Green, Ohio.
- Spector P.E, (1997); Job Satisfaction, Thous and Oaks, CA: Sage publications, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 740 |