سجادپور, سید محمدکاظم, حسینی, سید شمسالدین, نیرآبادی, حمید. (1398). مقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 9(34), 389-425.
سید محمدکاظم سجادپور; سید شمسالدین حسینی; حمید نیرآبادی. "مقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 9, 34, 1398, 389-425.
سجادپور, سید محمدکاظم, حسینی, سید شمسالدین, نیرآبادی, حمید. (1398). 'مقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 9(34), pp. 389-425.
سجادپور, سید محمدکاظم, حسینی, سید شمسالدین, نیرآبادی, حمید. مقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1398; 9(34): 389-425.
مقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی
2عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
چکیده
دیپلماسی اقتصادی، پدیدهای پویا و در حال دگرگونی است و درجه پویایی آن باید با در نظر گرفتن هماهنگی همه حلقههای تأثیرگذار داخلی، منطقهای و جهانی و در وضعیتهای عادی و غیر عادی ارزیابی شود. در سطح داخلی، هر جامعهای در صورتی که نخست بداند در چه وضعیتی است؟ دوم، به کجا میخواهد برود؟ سوم اینکه چه توانمندی و ابزارهایی دارد؟ و در نهایت در صورتی که بتواند بین ساختار، اهداف، ابزارها و کارکردهای سیاست خارجی خود تعادل و توازن ایجاد کند، میتواند به جلو برود و به سرمنزل مقصود برسد. در طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز باید واقعیتهای محیط داخلی و صحنه سیاست خارجی را در نظر داشت و به نکاتی چند توجه نمود: نخست اینکه، طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران در شرایط عادی با شرایط امنیتیشده متفاوت است و راهبردهای خاص خود را میطلبد، دوم اینکه، دیپلماسی اقتصادی ایران جدا از کلیت دیپلماسی کشور نیست، سوم اینکه در طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران باید به همه حلقههای تأثیرگذار داخلی و خارجی توجه کرد، چهارم اینکه، ایران سرنوشت منحصربهفردی دارد، یعنی اینکه در منطقهای واقع شده است که دخالت قدرتهای خارجی مانع پویایی طبیعی این منطقه شده است، پنجم اینکه، دنیای امروز، جهانی اجتماعی و بیناذهنی است و دولتها بر اساس تعریفی که از خود دارند یا تصویری که دیگران از آنها میسازند، شناخته میشوند. در این راستا، امنیتینمایی، یکی از راهبردهایی است که علیه ایران استفاده میشود، در فضای امنیتینمایی، تعامل و ارتباط معمولی کشورها بهویژه در حوزه تجارت و سرمایهگذاری خارجی پرهزینه میشود، از مناسبترین راهحلها، روشنگری و اقناع مردم جهان است. دومین مؤلفه کلیدی تأثیرگذار، امنیت اقتصادی به معنای توجه همزمان به کارایی و آسیبپذیری و البته تلاش برای کاهش آسیبپذیری اقتصادی کشور و افزایش کارایی و اثربخشی در عرصههای ملی و رقابتهای جهانی است، مبحث بعدی، قدرت و کارایی اقتصادی با تمرکز بر تقویت بخش غیردولتی و خصوصی و افزایش توان رقابتمندی آنها در رقابتهای جهانی و در نهایت تأکید بر تابآوری و بازدارندگی در مقابل تهدیدات اقتصادی بهعنوان یک راهبرد کلان است، در این راهبرد، تنوعبخشی به تجارت خارجی و توسعه مناسبات اقتصادی پایدار با دیگر کشورها ازجمله همسایگان و قدرتهای نوظهور اقتصادی مورد تأکید است.
نفیو، ریچارد (1397)، هنر تحریمها، نگاهی از درون، ترجمه گروه مترجمان معاونت پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
وایزمن جفری؛ پالین کر (1392)، دیپلماسی در عصر جهانیشدن از تئوری تا عمل، ترجمه عباس کاردان، تهران، انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر.
وحیدی، موسیالرضا (1386)، تغییر عرصه سیاست بینالملل و دگرگونی ماهیت دیپلماسی، فصلنامه سیاست خارجی، سال 21، شماره 2.
وحیدی، موسیالرضا (1389)، دیپلماسی در جهان در حال تحول، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.
ولیزاده، اکبر (1390)، رهیافتها و نظریههای کارایی تحریم در اقتصاد سیاسی و بینالمللی، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 1.
Baldwin,D. (1985).Economic Statecraft. Princeton University Press.
Baldwin,D. (1997).The Concept of Security Studies. Review of International Studies, Vol.23.
Baranay,P. (2009).Modern Economic Diplomacy.Publications of Diplomatic Economic Club.
Berridge, G.R. and James, A. (2003). A Dictionary of Diplomacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Jacqueline A. Okoth. (2012). Economic Diplomacy: Dimensions and Implications,Institute of Diplomacy and International Studies.
James Reilly. (2013).China's economic statecraft: turning wealth into power. University of Sydney.
Moons Vincent Selwyn Jurres. (2017).Heterogeneous Effects of Economic Diplomacy:Instruments,Determinants and Developments.International Institute of Social Studies, Netherlands.
Naray, O. (2011). Commercial Diplomats in the context of International Business. The Hague Journal of Diplomacy.
Okano-Hejamans. (2011).Conceptualizing economic diplomacy cross roads of international Relations. Economics IPE and Diplomatic studies, The Hague journal of diplomacy.
Povilas Mazeika. (2016).Economic Diplomacy of Germany,Poland and Lituhuania.
Rana, S.K. (2007). Economic diplomacy, the experience of developing states. Hampshire: Ashgate Publish.
Rosario Adapon Turvey. (2014).Economic Diplomacy and Security Linkages Trend and Changes. Department of Interdisciplinary Studies. Lakehead University.International Diplomacy and Economy, Vol 2.
S.J.V. Moons. (2014). Economic diplomacy, product characteristics and the level of development.International Institute of Social Studies of Erasmus University.
Saner R and Yiu L. (2013). International economic diplomacy: mutations in post modern times, Netherlands: Birgit Leiteritz Publishers.
Sharp Paul, Constantinou Costas M and Pauline Kerr. (2017).Diplomcy, Sage Publications Ltd. London.
Tonami Aki. (2014).Asian Foreign Policy In A Changing Arctic. The Diplomacy of Economy and Science at New Frontiers.
Zhang Shuxiu. (2016). Chinese Economic Diplomacy,Decision –Making Actors and Process.London Routledge Taylor and Francis Group.
Zirovcic.E. (2017).Economic Diplomacy. Japan Diplomatic Bluebook.
Zuidema Froukje. (2016).The Effectivness of the Economic Diplomacy of the Netherlands.Utrecht University.